W ramach udziału w programie „Aktywni błękitni – szkoła przyjazna wodzie” i innowacji biologicznej uczniowie oddziału 6c w dniu 28.05.2024 r. odwiedzili Stację Uzdatniania Wody „Jagiellońska”. Uczniowie poznali proces uzdatniania wody oraz urządzenia stacji „SUW Jagiellońska” takie jak: studnie głębinowe, stacja aeratorów, główna hala filtrów, pomieszczenie sterowania pracą stacji, biologiczny monitoring czystości wody. Na koniec przeprowadzono doświadczenie „Czy woda przewodzi prąd?”
Autor notatki: B. Niziołek
Spotkanie z pracownikiem Nadleśnictwa Jabłonna w ekopracowni
W dniu 21.05.24 r. uczniowie oddziału 6c (w ramach innowacji biologicznej) uczestniczyli w spotkaniu z p. Dorotą Rybkowską z Nadleśnictwa Jabłonna, która przybliżyła temat produkcji drzew leśnych na przykładzie szkółki kontenerowej Skierdy. Omówiono funkcje lasu. Wzbogaciliśmy wiedzę o środowisku leśnym i zrównoważonej gospodarce leśnej. Chętni uczniowie otrzymali sadzonki drzew gatunków lasotwórczych (sosny), które uczniowie posadzą na swoich działkach, podwórkach. Dziękujemy za cenną wiedzę biologiczną.
Autor notatki: B. Niziołek
Lekcja w terenie (7.05.24 r.) na innowacji biologicznej w oddziale 6c, czyli uczniowie na tropach biologii… Środowisko naturalne jest najłatwiej dostępnym i niewyczerpanym źródłem wiedzy, wzbudzania emocji i napędu do działania. Zainteresowanie uczniów światem przyrody wynika z naturalnej potrzeby kontaktu z naturą. Podczas zajęć uczniowie korzystali ze sprzętu zakupionego do ekopracowni – pudełek do obserwacji owadów z lupą. Po krótkich obserwacjach zwierzątka zostały wypuszczone do środowiska.
Autor notatki: B. Niziołek
Uczniowie 6c podczas innowacji biologicznej tworzyli modele mózgu. Uczniowie poznali budowę i funkcje mózgu. Pamiętajmy, że dla prawidłowej pracy mózgu ważne jest: odpoczywanie, spędzanie czasu na świeżym powietrzu, spanie 9-10 godzin na dobę, rozwiązywanie łamigłówek czy granie w gry planszowe.
Autor notatki: B. Niziołek
Na innowacji biologicznej w oddziale 6c trwa Tydzień Noblowski z UW. Uczniowie podczas zajęć poznali życiorys i osiągnięcia naukowe A. Nobla. Poznali sylwetki tegorocznych noblistów z dziedziny medycyny i fizjologii oraz ich osiągnięcia naukowe. Potem poczuli się jak młodzi naukowcy wykonując doświadczenie "Tęcza na talerzu" i " Lampa lawa".
Autor notatki: B. Niziołek
OBSERWACJE MIKROSKOPOWE JAKO ŹRÓDŁO WIEDZY BIOLOGICZNEJ...
Uczniowie oddziału 6c podczas zajęć z innowacji biologicznej pracowali z mikroskopami zakupionymi w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie prowadzili obserwacje obiektów takich jak komórki i tkanki zwierzęce. Obserwacja to jedna z metod badawczych, która rozbudza ciekawość otaczającego świata. Uczniowie obserwowane obiekty uwiecznili zdjęciami. Aktywność i zaangażowanie uczniów było ogromne. Prezentujemy zdjęcia oglądanych obiektów wykonane przez młodych badaczy.
Autor notatki: B. Niziołek
OBSERWACJE MIKROSKOPOWE JAKO ŹRÓDŁO WIEDZY BIOLOGICZNEJ...
„CHCĘ WIEDZIEĆ WIĘCEJ, CZYLI NA TROPACH BIOLOGII” - Innowacja pedagogiczna z biologii dla oddziału 6C w roku szkolnym 2023/2024
Innowacja pedagogiczna skierowana jest do uczniów oddziału 6C szkoły podstawowej. Uczniowie wykazują zainteresowanie lekcjami praktycznymi, na których mogą samodzielnie wykonywać doświadczenia, prowadzić obserwacje makroskopowe, mikroskopowe, wykonywać modele o tematyce biologicznej, a co za tym idzie rozwijać swoje pasje i zainteresowania otaczających ich światem. Nadrzędnym celem zajęć jest rozwijanie i poszerzanie zainteresowań biologicznych wśród uczniów, którzy pogłębiają wiedzę biologiczną oraz kształcą postawy kreatywnych badaczy i młodych naukowców. Pogłębianie wiedzy biologicznej służy ogólnemu rozwojowi ucznia, daje możliwość rozbudzenia zainteresowań, kształtowania umiejętności samodzielnego myślenia, wyciągania logicznych wniosków i rozwiązywania postawionych problemów.
Program klasy innowacyjnej biologicznej pogłębi wiedzę i umiejętności uczniów z zakresu biologii. Uczniowie będą kształtować umiejętności poszukiwania, samodzielnego myślenia, prowadzenia obserwacji mikroskopowych i wykonywania rysunków spod mikroskopu, przygotowania stanowiska pracy z mikroskopem, umiejętności obsługiwania się mikroskopem, wykonywania prostych doświadczeń biologicznych i obserwacji makroskopowych. Uczniowie nauczą się obserwować uważnie świat organizmów, będą dostrzegać związki przyczynowo – skutkowe.
Prowadzone zajęcia będą pobudzać do aktywności i twórczego działania, uczyć samodzielnego myślenia, wykorzystania wiedzy w praktyce, współdziałania w grupie, poznawania budowy różnych organizmów, kształtowania właściwej postawy młodego naukowca.
Celem tego programu jest dostarczenie uczniom wiedzy i umiejętności pozwalających na rozwój zainteresowań biologicznych oraz wykorzystanie ich w dalszej edukacji.
Autorka innowacji: Beata Niziołek (nauczyciel biologii)
ODDZIAŁ 6C TWORZY MODELE POZNANYCH TKANEK ZWIERZĘCYCH
Na innowacji biologicznej uczniowie oddziału 6c tworzyli swoje modele poznanych tkanek zwierzęcych. Powstały prace z tkankami łącznymi i nabłonkowymi. W ten sposób utrwaliliśmy zdobytą wiedzę o budowie i funkcjach tkanek.
Autor notatki: B. Niziołek